Ayurvedische wintertips

De dagen zijn kort, bewolkt, koud en nat. De dieren- en de plantenwereld begint aan de winterslaap.

Als onderdeel van die de natuur zijn wij mensen – ondanks onze moderne levensstijl – nog altijd voortdurend onderhevig aan de ritmes van de seizoenen en de elementen. Volgens de Ayurveda bestaat ons lichaam volledig uit energie en, net als de rest van het universum, is het opgebouwd uit de elementen ruimte, lucht, water, aarde, vuur. Geen wonder dat we erdoor beïnvloed worden!

De winter is volgens de Ayurveda een Kapha-seizoen: de elementen water en aarde zijn nu het meest dominant. Is Kapha in evenwicht, dan geeft je dat kracht, uithoudingsvermogen, een goed immuunsysteem, geduld en psychische stabiliteit. En daar kun je in de donkere wintermaanden niet genoeg van hebben! Om je in deze periode goed te blijven voelen heb ik enkele tips voor je:

Pas je ritme aan

Ga op tijd naar bed. Neem je iPhone, iPad of laptop niet mee naar je slaapkamer. Ten eerste is wetenschappelijk aangetoond dat de aanmaak van melatonine (het hormoon dat je helpt bij de controle van je slaap-waakcyclus) in de avond met 22 procent vermindert doordat je naar een scherm kijkt. Ten tweede neem je de wereld mee naar bed door vlak voor het slapen aandacht te geven aan bijvoorbeeld social media of je mails.

Wil je inspiratie om beter te slapen? In de 7-weekse serie Tension Release Exercises (TRE) en Yoga Nidra (start 13 januari) leer je hoe je de spanningen voor het slapen gaan van je af kunt schudden.

Blijf in beweging zodat je energie niet stagneert

Activeer het vuur-element door Yoga te doen. Yoga houdt het lichaam krachtig en soepel. Het laat je energie stromen en stimuleert de bloedsomloop. ‘Agni’, jouw innerlijk (verterings)vuurtje, helpt je niet alleen voedsel te verteren maar ook je dagelijkse ervaringen, emoties en zintuigelijke indrukken; kortom, alle informatie en energie die tot je komt.

Bekijk hier het overzicht van onze yoga-stijlen, voor ieder wat wils!
(In de kerstvakantie gaan de lessen overigens gewoon door, behalve tijdens de kerstdagen en oud- en nieuwjaarsdag).

Kies voor warme, rijke voeding en verwarmende kruiden

Geef voorkeur aan een warme pap voor je ontbijt en warme soep voor je lunch in plaats van koude yoghurt of rauwkost. Kruiden zoals kaneel, gember en kruidnagel zijn verwarmend.

In ons Heart House-winkeltje kun je Ayurvedische thee kopen met kruiden die  Kapha in evenwicht brengen. 

Zorg voor warme voeten

Doe extra dikke sokken aan. Als je warme voeten hebt, geleidt je energie beter en kun je spanningen makkelijker via de aarde loslaten.

Neem de tijd voor reflectie en zaadjes planten

De wintertijd is een tijd om te reflecteren en nieuwe zaadjes te planten. Waar ben je dankbaar voor? Wat heb je geleerd? Waar wil je naar toe en wat houd je nog tegen? Dit is misschien een goed moment om aan de slag te gaan met jouw intenties en doelen voor het komende jaar.

Op 9 januari start mijn workshop ‘Doelen, intensies en wensen’ waarin ik je bij dit proces kan begeleiden!

Onderga een Ayurvedische warme olie-massage

Deze heerlijk verwarmende massage helpt een droge huid soepel te houden, veroudering tegen te gaan en je lichaam en geest diep te ontspannen. De warme kruidenolie verzorgt en ontspant en het beschermt je energie.

Ook eens proberen? Boek dan een van onze Ayurvedische Abyanga ontspanningsmassages.

Creëer een prettige, warme sfeer

De wintertijd geeft je de kans om het voor jezelf binnen warm te maken. Geef extra aandacht aan de sfeer in je huis. Omarm je geliefden. Geef ook aandacht aan diegenen die alleen zijn of die je misschien lang niet hebt gezien. De decembermaand is de maand om te geven en je warmte met anderen te delen.

‘Love is the greatest refreshment in life’
~ John Lennon

Ik wens je veel warmte, licht en liefde!

Dorien

03/04/2021
Copyright © 2021 DvN - Alle rechten voorbehouden