| Login

Emotionele balans

Emotionele balans is onderdeel van je geestelijke hygiëne. Je doucht elke dag je fysieke lichaam, maar hoe houd je je mentale en emotionele lichaam schoon?

Wanneer je onder druk staat of je hebt het gevoel geen controle te hebben, dan ervaar je stress. Gevoelens van onzekerheid, verdriet, boosheid en zelfs paniek kunnen de overhand krijgen. Deze gevoelens hangen samen met de emotie angst. Angst heeft een verlammend effect op je geest en kan direct gevolg hebben op je gedrag en je relaties. En het beïnvloedt je biochemie en dus ook je immuunsysteem.

De emotionele stress die je nu ervaart kan zijn wortels hebben in het verleden. Zo kun je je nog steeds boos of schuldig voelen over iets wat lang geleden is gebeurd. Deze gevoelens kun je zelfs projecteren op de toekomst, waardoor je angst kunt voelen voor wat er komen gaat. Boeddha zei ooit: ‘Boosheid koesteren is als het innemen van gif’. Onverwerkte emoties en de gedachten die je daarover hebt kunnen giftig zijn voor je geest en daarmee voor je lichaam.

Hoe kun je duurzaam om gaan met je emotionele huishouding, hoe creëer je innerlijke vrede en vanuit daar een gezonde invloed op je omgeving? Daar is nog steeds veel verwarring over. Er is moed voor nodig om daarin te duiken en emotionele balans te beoefenen.

Het woord emotie is een leenwoord uit het Frans, en betekent gemoedsbeweging. Emoties zijn beweging. Een vorm van energie. Emoties komen en gaan. Ze zijn voorbijgaand. Emoties horen bij ons mens-zijn en zijn een cadeautje van de natuur. Het zijn boodschappers: ze geven je inzicht in hoe het met je gesteld is. Ze geven antwoorden op vragen en richtlijnen voor je toekomst. Ze geven jus aan je ervaringen als mens. En inspiratie voor creatie.

Emotioneel in balans zijn betekent niet dat je je emoties ontkent en wegdrukt. Emoties die je onderdrukt zullen juist onderhuids voort blijven leven. Emoties willen namelijk gehoord worden zodat ze tot een oplossing komen, een transformatie, een realisatie, tot expressie. In woord, beeld, beweging of een uitademing.

Wanneer je emotioneel in balans bent, dan kun je je emoties en gevoelens ervaren en ben je je ervan bewust in het moment. Sommige mensen zeggen mij wel eens, ‘ik weet niet wat ik voel’. Het beste is dan te luisteren naar je lichaam. Je lichaam is de belichaming van jouw staat van zijn en jouw emoties. Je lichaam liegt nooit. Aanwezig zijn in je lichaam is een kenmerk van gezondheid. Zodra je te veel spanning hebt, gestrest bent en emotionele ballast met je meedraagt, kun je niet in het moment zijn. Je emmertje is vol. Je verliest levensenergie waardoor je niet ‘present’ bent. Je sympathische zenuwstelsel wordt geactiveerd. En wanneer er geen beweging en dus geen heling plaatsvindt, kun je in een freeze raken. Dit is een staat waarin je disconnected bent van je wonderbaarlijk intelligente lichaam, je emoties en gevoelens. Je bent niet ‘present’ maar ‘stuck’. Je hebt geen ruimte meer voor reflectie, laat staan voor sociaal gezond gedrag.

Je gevoelsleven is rijk. Je bent een instrument, net als een piano. Je wil elke toets kunnen leven om een rijk gevoelsleven te ervaren. De diepte van het leven te voelen, om werkelijk met alle subtiele innerlijke ervaringen in contact te zijn, signalen op te pakken die je leiden op je weg.

Om innerlijke rust te creëren zijn beoefeningen zoals meditatie belangrijk. In meditatie verruim je je bewustzijn om je emoties en gedachten heen, waardoor je emoties in een brede context geplaatst worden. Daardoor worden ze zachter. Je leert gedachten en emoties in de beoefening te observeren en de getuige bij jou van binnen wordt wakker: je neemt waar dat je emoties hebt, maar ze niet bent. Je bent de observator, de getuige achter je ervaringen.

Meditatie helpt je om niet verstrikt te raken in een web van gedachten en emoties die je leven leiden. Meditatie helpt je ook om je in contact te brengen met het zuivere bewustzijn ontdaan van alle oordelen, (mis)interpretaties, labels en daaraan vastklevende associaties en emoties. Deze kunnen ook tot negatieve vaste patronen en zelfs tot drama’s leiden in je leven. Zo krijg je een helder inzicht in en een meer waarheidsgetrouw beeld over hoe dingen werkelijk zijn in de diepere laag van het bestaan. Je mind is meer in controle. Dit is helend en rustgevend. Het is een bevrijding en het fijnste duurzame cadeau wat je aan jezelf kunt geven. Vanuit hier kun je gedurende de dag beter je emoties observeren en de boodschap horen die ze meebrengen. Emoties vinden makkelijker hun weg tot expressie.

In mijn video geef ik je 7 stappen voor het omgaan met emotionele turbulentie:

Ik wens je emotionele vrede toe,

Dorien

21/07/2021
Copyright © 2021 DvN - Alle rechten voorbehouden