Ont-focussen

We hoorden het Mark Rutte in de persconferentie van 28 september opnieuw zeggen: werk de komende weken weer zoveel mogelijk thuis. Dat kan zo z’n voordelen hebben: geen reistijd, je eigen tijd indelen en vaker thuis voor je kinderen. Maar er zijn ook nadelen. Je niet echt ergonomische werkplek aan de eettafel bezorgt je nek-, schouder- en rugklachten. Je mist het sociale contact met je collega’s. En een van de grootste nadelen, zo blijkt uit onderzoek, is de verstoorde balans tussen werk en privé. Dat is voor veel mensen normaalgesproken al een uitdaging, maar wanneer je elke dag thuiswerkt blijkt dat pauze en rust nemen nog lastiger wordt. Je zit vaker ’s avonds nog even achter je computer. Je concentratie is ver te zoeken met kinderen die om je heen lopen, de hond die alweer(?) uitgelaten moet worden of de koerier die bij jou aanbelt voor een pakketje voor de buren. En je komt steeds niet toe aan je planning. Dat levert stress en frustratie op. De plek die je na je werk thuis vond om tot rust te komen is een plek van onrust geworden. En met de winter voor de deur zit je vaker binnen, waardoor je nog minder de ruimte krijgt in je lichaam en je hoofd.

Overprikkeling vormt nog eens een extra uitdaging bovenop die werk-privébalans: in de laatste dertig jaar worden we dagelijks met meer prikkels overladen dan ooit tevoren (media, informatie, sociaal) en onze hersenen moeten dat allemaal verwerken. Volgens GZ-psycholoog Marijke Vink moeten we terug naar de menselijke maat en rigoureus grenzen stellen: je kunt immers beter gas terugnemen wanneer je nog niet overprikkeld bent dan wanneer je wel móet vanwege een burn-out. Maar liefst 1 op de 8 Nederlanders heeft niet op tijd op de rem gestaan en loopt met burn-out-klachten rond.

Hoe zit dat met jou? Weet jij waar je grenzen liggen? Neem je tijd voor rust wanneer je overprikkeld bent?

Pasgeleden las ik het boek FOCUS van neuropsycholoog Mark Tigchelaar in twee dagen uit. In vergelijking met de jaren tachtig lezen we volgens Mark het equivalent van 174 kranten per dag! We willen niet achterop raken en absorberen al dan niet vrijwillig alle informatie waarmee we dagelijks gebombardeerd worden. Ook ik kon wel wat focus-management gebruiken! Dat realiseerde ik me toen ik nog even snel een Whatsapp-berichtje verzond terwijl ik een zakelijke mail aan het typen was omdat ik net even te lang moest wachten in het bestelproces van enkele flessen olie voor mijn massagebehandelingen…

Ook Mark geeft aan dat onze hersenen niet gemaakt zijn om tien uur per dag te focussen. Volgens hem gaat het niet om time-management, zoals veel werkgevers van hun werknemers vragen, maar om focus-management. Waar liggen je focus-prioriteiten? En wist je dat ont-focussen misschien nog wel belangrijker is dan focussen?

Het is lastig om gewoontes (want dat zijn het) te doorbreken en je te realiseren waar je focus ligt. En waar je focus vooral níet zou moeten liggen. Of wanneer je gewoon even helemaal niet moet focussen. Want ont-focussen zorgt voor meer innerlijke rust in je hoofd en je lichaam, waardoor je juist beter in staat bent om te focussen!

Ik heb een paar ont-focustips voor je zodat je je balans (weer) kunt vinden, ook wanneer de omstandigheden even meer van je vragen dan je lief is:

  • Creëer verschillende plekken in huis voor verschillende activiteiten: een aparte werkplek en aparte ontspanningsplek bijvoorbeeld. In de loop van de tijd bouw je daar een specifieke energie op. Neem dus je laptop niet mee naar bed en je telefoon niet mee naar je yogamat.
  • Maak een duidelijke week- en dagplanning. Houd je zoveel mogelijk aan vaste werktijden en bouw voldoende pauzes in. To-do lijstjes bieden overzicht en helderheid, prioriteiten stellen helpt je te focussen. En communiceer die werktijden ook aan je huisgenoten wanneer je thuis werkt!
  • Maak een duidelijke week- en dagplanning. Houd je zoveel mogelijk aan vaste werktijden en bouw voldoende pauzes in. To-do lijstjes bieden overzicht en helderheid, prioriteiten stellen helpt je te focussen. En communiceer die werktijden ook aan je huisgenoten wanneer je thuis werkt!
  • Maak een duidelijke week- en dagplanning. Houd je zoveel mogelijk aan vaste werktijden en bouw voldoende pauzes in. To-do lijstjes bieden overzicht en helderheid, prioriteiten stellen helpt je te focussen. En communiceer die werktijden ook aan je huisgenoten wanneer je thuis werkt!
  • Onze hersenen kunnen zich gemiddeld maximaal veertig minuten concentreren. Geldt dit ook voor jou? Neem dan bijvoorbeeld elke vijfenveertig minuten een pauze van een kwartier om te ont-focussen op een andere plek dan op je werkplek.
  • Of laat bijvoorbeeld om de zoveel tijd een belletje afgaan op je telefoon en neem vijf minuten om al je zintuigen intens te voeden met (zon)licht, frisse lucht, inspirerende beelden zoals bos, tuin of water, geuren (essentiële oliën), smaak (iets te drinken of snacken), aanraking en beweging ((zelf-)massage, rekoefeningen of met je blote voeten in het gras) of geluid (je favoriete muziek).
  • Start je dag met twintig minuten stilte. Mediteer. Dit werkt goed voor je focus.
  • Begin of eindig je dag met wandelen, sporten of yoga.
  • Find your Flow. Wanneer je focus goed is raak je in flow en ontwikkel je meer vervulling.
  • Kijk ‘s avonds niet meer naar je computerscherm. Laat je werk liggen op je werkplek.
  • Doe aan zelfzorg. Hoe beter je voor je zelf zorgt, hoe meer je aanwezig kunt zijn voor anderen.
  • Bekijk productiviteit op een mindfulle manier. Hoe bereik je meer met minder (in)spanning? Blijf rustig door je weerstand heen ademen. Voel dat je ‘present’ bent in het moment en heb aandacht voor wat je doet.
  • Heb zelf-compassie. Merk op hoe je tegen jezelf praat; ben je constant op jezelf aan het mopperen omdat je niet voldoet aan je eigen eisen? Zoek hulp waar nodig. Neem stilte wanneer je te druk bent geweest.
  • Maak tijd voor het échte leven. Dat is allesbehalve een scherm: een goed gesprek, een massage, een concert of een wandeling in de natuur.
  • Stap uit je rol(len) en doe iets heel anders! Binnenkort ga ik bijvoorbeeld een acrylverf pouring-workshop volgen!
  •  

Veel liefs,

Dorien

21/07/2021
Copyright © 2021 DvN - Alle rechten voorbehouden